Product added to basket
Loading
Loading

Lakier samochodowy - przewodnik dla początkujących

Jeśli chodzi o lakierowanie i karoserię, zrozumienie żargonu i terminów oraz ich znaczenia dla Ciebie może być skomplikowane.

W tym miejscu postaram się rozjaśnić Ci ten przewodnik dla początkujących na temat lakierowania i wykończeń samochodowych. Zrozumienie każdego rodzaju lakieru pozwoli Ci podjąć bardziej świadomą decyzję i znaleźć rodzaj lakieru samochodowego, który będzie najlepszy dla Twojego samochodu.

Bez względu na to, czy zdecydujesz się pomalować samochód samodzielnie, zlecić to profesjonaliście, czy kupić nowy samochód, ważne jest, aby znać różne rodzaje lakierów samochodowych stosowanych w tym procesie.

Zwykle najpierw nakłada się warstwę bazową (podkład).

W zależności od kodu lakieru samochodu możesz wybrać między warstwą wierzchnią z kolorem lub kombinacją koloru bazowego z warstwą bezbarwną.

Czy to ma sens? Jeśli nie, czytaj dalej, a postaram się to wyjaśnić bardziej szczegółowo.

Poniżej znajduje się zdjęcie przekroju powłoki, na którym widać różne warstwy lakieru na samochodzie.

Podkład
Podkład to „pierwsza” warstwa farby, więc zacznijmy od tego.

Jeśli chodzi o lakier samochodowy, podkład to warstwa przygotowawcza, która działa jak warstwa bazowa i występuje w odcieniach takich jak szary, biały lub czarny.

Podobnie jak przy malowaniu ścian lub powierzchni drewnianych, podkład służy do przygotowania powierzchni pod kolejną warstwę farby.

Jeśli spróbujesz nałożyć warstwę bazową lub bezbarwną bezpośrednio na powierzchnię metalową bez podkładu, efekt nie tylko będzie wyglądał niechlujnie; farba również nie będzie się prawidłowo wiązać.

Może to prowadzić do łuszczenia się lub pękania farby. Pomyśl o podkładzie jako o warstwie wiążącej, która tworzy równą powierzchnię, dzięki czemu Twój piękny kolor może być nałożony starannie i trwale. Ponadto większość podkładów zawiera również ochronę antykorozyjną, która chroni metal przed rdzą.

Należy pamiętać, że wybór koloru podkładu ma wpływ na końcowy efekt malowania, więc pamiętaj, aby wybrać odpowiedni kolor, jeśli chcesz zacząć malować samodzielnie.

Warstwa bazowa
Kolejna warstwa to warstwa bazowa i jest dokładnie tym, co sugeruje nazwa — jest to kolor „bazy”, rzeczywisty kolor samochodu, który jest nakładany na warstwę podkładu.

Oto, co jest ważne: warstwa bazowa/kolor nie zawiera żadnych „wzmacniaczy”. Mam na myśli surową farbę, która znajduje się na warstwie podkładu. Nie chroni ona ani samej siebie, ani warstwy podkładu i metalowej ramy zbyt dobrze; w rzeczywistości nie chroni wcale.

Jeśli warstwa bazowa pozostanie w takim stanie surowym, prawdopodobnie zobaczysz widoczne uszkodzenia farby, co potencjalnie może umożliwić wnikanie wilgoci i rdzewienie ramy samochodu.

Warstwa bazowa jest stosowana w połączeniu z lakierem bezbarwnym. Bardzo skutecznie chroni lakier, podkład i ramę, a także nadaje lakierowi bardziej błyszczące wykończenie dzięki błyszczącej naturze lakieru bezbarwnego, chyba że jest to matowy lakier bezbarwny.

Używanie warstwy bazowej i lakieru bezbarwnego jest obecnie najczęstszym sposobem malowania samochodu.

Lakier bezbarwny
Ostatnia warstwa to lakier bezbarwny — nakłada się go na kolor bazowy — i jest to tak naprawdę farba, która nie zawiera koloru ani pigmentu.

- Szalone, prawda?

Celem lakieru bezbarwnego nie jest dodanie koloru, ale ochrona lakieru (koloru bazowego) znajdującego się pod spodem i nadanie pożądanego wykończenia, niezależnie od tego, czy jest matowe, czy o wysokim połysku/błyszczące.

Jednym z największych winowajców blaknięcia lakieru są promienie UV słońca. Dlatego lakier bezbarwny zawiera „inhibitory UV”, które pomagają zapobiegać blaknięciu koloru samochodu pod wpływem promieni ultrafioletowych.

No cóż... co o tym myślisz? Czy dowiedziałeś się trochę więcej o strukturze lakieru samochodowego? Mam nadzieję, że tak.

Rodzaje wykończeń lakierów samochodowych

Przyjrzyjmy się różnym rodzajom lakierów samochodowych, które można wykonać.

Jest wiele rzeczy do rozważenia przy zakupie samochodu – silnik, wyposażenie, felgi itp.

Jednak kolor jest jedną z najbardziej osobistych i widocznych decyzji, jakie podejmiesz. Niezależnie od tego, czy masz mały samochód miejski, rodzinny samochód elektryczny czy duży SUV, wybór koloru naprawdę nada ostateczny szlif.

Jaki kolor samochodu?

Czy znasz różnicę między matowym a perłowym? Może... nie, nie do końca...

Czytaj dalej, a postaram się wyjaśnić różne rodzaje lakierów samochodowych, spośród których możesz wybierać.

Oprócz samego koloru, istnieje kilka rodzajów wykończeń lakieru do wyboru.

Różne rodzaje wykończeń lakieru samochodowego

Możesz wybrać lakier jednolity (niemetaliczny), metaliczny, matowy lub perłowy.

Istnieją również lakiery efektowe, ale są rzadkie, ponieważ są droższymi kolorami. Oczywiście można to zrobić, ale często wymaga to wydania trochę więcej pieniędzy na wygląd samochodu.

Czym jest lakier stały?

Zacznijmy od tradycyjnego i klasycznego wyboru: lakieru lite.

Lakier lite to rodzaj lakieru samochodowego bez pigmentów metalicznych lub perłowych, który zapewnia jednolite, nieprzezroczyste wykończenie.

Jeśli zamierzasz kupić nowy samochód, to chcesz, aby ten typ samochodu był dostępny w ograniczonej gamie kolorów, z których możesz wybierać. Tutaj kolory z lakierem lite będą często tańsze niż metaliczne. Jednak nie zawsze tak jest.

Lakier lite nie jest gorszy od innych, ale wygląd może być mniej „efektowny”, ale nie ma powodu, aby się powstrzymywać — lakier lite jest praktyczny i łatwy w utrzymaniu.

Jeśli chcesz, aby samochód się wyróżniał, lakier lite może nie być tak rzucający się w oczy, jak na przykład lakier metaliczny. Na rynku samochodów używanych samochody z lakierem metalicznym mogą mieć również wyższą wartość odsprzedaży.

Jedną z zalet jest to, że, jak wspomniano, lakier lite jest często łatwiejszy do naprawy uszkodzeń samochodów z lakierem lite.

Czym jest farba metaliczna?

Lakier metaliczny to lakier samochodowy zawierający małe cząsteczki metalu, które nadają błyszczący, odblaskowy połysk i wykończenie.

Kolory lakieru metalicznego wyglądają szczególnie imponująco w świetle naturalnym, ale nawet w szary dzień nadal wyglądają świetnie i w przeciwieństwie do lakieru jednolitego, w lakierze metalicznym będzie więcej „grania”.

Kiedy kupujesz nowy samochód, lakier metaliczny często będzie opcją i zazwyczaj będzie droższy (zwykle 5000–10 000 koron). Jeśli zależy Ci na wyglądzie samochodu i lubisz nieco ekskluzywny wygląd, lakier metaliczny zdecydowanie może być wart swojej ceny.

Jeśli chodzi o naprawy, lakier metaliczny jest nieco trudniejszy. Może być trudno uzyskać dokładny kolor i połysk w przypadku drobnych uszkodzeń, ponieważ płatki metalu w lakierze muszą pasować do istniejącej powierzchni, ale dla profesjonalnych lakierników samochodowych nie stanowi to problemu — mają oni technikę i proces pod kontrolą.

Czym jest lakier perłowy?

Perłowy lakier nadaje Twojemu samochodowi wyjątkowo intensywny połysk – nawet bardziej niż lakiery metaliczne – ale często wiąże się z wyższą ceną.

Perłowy efekt powstaje przy użyciu maleńkich ceramicznych kryształków (często nazywanych Xirallic lub Mica), które odbijają i załamują światło w sposób, który tworzy piękną głębię i grę kolorów. W zależności od światła można doświadczyć zmian w odcieniu koloru, dzięki czemu lakier staje się jeszcze bardziej żywy i dynamiczny.

Jednak istnieją również wady. Perłowy lakier jest bardziej podatny na zarysowania i drobne uszkodzenia, a jego naprawa może być trudniejsza. Jeśli trzeba ponownie pomalować uszkodzoną część, uzyskanie dokładnego koloru i połysku może być trudne – szczególnie dlatego, że perłowy efekt zależy od kilku warstw lakieru, które muszą zostać prawidłowo nałożone.

Czym jest lakier matowy?

Matowy lakier to kolor samochodu o płaskiej, nieodbijającej światła powierzchni, który nadaje nowoczesny, stonowany wygląd bez połysku.

Istnieją dwa sposoby na uzyskanie matowego wyglądu.

Jednym ze sposobów jest zbudowanie koloru bazowego, który należy pokryć matowym lakierem bezbarwnym. Lakier bezbarwny jest często o wysokim połysku, ale dostępny jest również matowy lakier bezbarwny.

Drugim sposobem jest użycie warstwy wierzchniej, która jest sama w sobie matowa, co oznacza, że ​​kolor i lakier bezbarwny są połączone w jednym produkcie. Nazywa się to warstwą wierzchnią i jest prawdopodobnie częściej spotykane w przypadku prac lakierniczych na pojazdach przemysłowych i dużych pojazdach.

Myślę, że matowy lakier wydaje się być bardziej popularnym wyborem koloru, szczególnie w przypadku samochodów elektrycznych. Matowy lakier jest zazwyczaj widoczny w odcieniach srebra, szarości lub czerni.

Matowy lakier pochłania więcej światła niż odbija, co daje stonowany połysk o unikalnej fakturze. To wykończenie jest często widoczne w większych samochodach, takich jak SUV-y, gdzie nadaje ekskluzywny i surowy wygląd.

Wybór koloru - jaki kolor samochodu powinieneś wybrać?

Czerwony, niebieski, biały lub czarny. Kolor Twojego następnego samochodu. Wybór koloru zależy od osobistych preferencji. Ostatecznie wybór odpowiedniego koloru samochodu to kwestia osobistego gustu, więc najważniejsze jest wybranie koloru, który najbardziej Ci się podoba.

Uwagi końcowe

Mam nadzieję, że teraz lepiej rozumiesz lakier samochodowy i różne wykończenia, z którymi możesz się spotkać.

Oczywiście w tym artykule jest wiele szczegółów i głębszych wyjaśnień niektórych koncepcji, o których czytałeś, ale celem było zapewnienie Ci podstawowego zrozumienia i mam nadzieję, że mi się to udało. Może się zdarzyć, że następnym razem, gdy będziesz szedł przez parking swojego lokalnego supermarketu, będziesz mógł sobie powiedzieć. Metaliczna farba, porządna farba, to była metaliczna farba.

Potrzebujesz pomocy?

W Lakgruppen nie oferujemy faktycznego lakierowania, ale dostarczamy najwyższej klasy lakiery samochodowe od niektórych z wiodących światowych producentów.

Zaopatrujemy warsztaty samochodowe w wielu krajach europejskich. Jeśli chcesz, aby Twój samochód został pomalowany, możemy polecić Ci jednego z naszych niezawodnych partnerów.

Naszym celem jest skupienie się na oferowaniu wysokiej jakości produktów w konkurencyjnych cenach w najbardziej wydajny i łatwy do opanowania sposób, dlatego w naszym sklepie internetowym znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz do lakierowania.

FAQ

Jak znaleźć kod lakieru mojego samochodu?
Każdy samochód ma unikalny kod, który określa dokładny kolor, jakim jest pomalowany.

Kod zazwyczaj znajduje się na naklejce gdzieś w samochodzie, często wewnątrz ramy drzwi lub pod maską. Możesz przeczytać mój post Jak znaleźć kod koloru w swoim samochodzie.

Ile kosztuje pomalowanie samochodu?

Cena pomalowania samochodu różni się w zależności od rodzaju lakieru. Pełne ponowne pomalowanie może kosztować kilka tysięcy koron, ponieważ elementy muszą zostać usunięte, przeszlifowane, wysuszone, pokryte i pomalowane.

Jest to nie tylko proces, który kosztuje czas pracy, ale również wymaga odpowiedniego sprzętu, aby uzyskać świetne wykończenie. Musisz kontrolować temperaturę, technikę i otoczenie.

W jaki sposób wolisz się z nami kontaktować?

Staramy się być tak responsywni, jak to możliwe

email icon

Wyślij wiadomość

phone icon

Napisz na messengerze

Postaramy się odpowiedzieć najszybciej jak to możliwe

Napisz do nas na Whatsapp

customer service lakgruppen icon

Zadzwoń do nas

Wyślij wiadomość

Wrócimy tak szybko, jak to możliwe

 

Zadzwoń do nas

Jeśli chcesz z nami porozmawiać teraz

+45 8874 4000

Odense

Stenhuggervej 30

5230 Odense M

Danmark

Godziny otwarcia

  • Poniedziałek 08:00 - 16:00
  • Wtorek 08:00 - 16:00
  • Środa 08:00 - 16:00
  • Czwartek 08:00 - 16:00
  • Friday 08:00 - 15:30
  • Sobota Zamknięte
  • Niedziela Zamknięte

Polish translation: Dni świąteczne i dni zamknięcia

  • poniedziałek 22 grudnia 2025
  • wtorek 23 grudnia 2025
  • środa 24 grudnia 2025
  • czwartek 25 grudnia 2025
  • piątek 26 grudnia 2025
  • poniedziałek 29 grudnia 2025
  • wtorek 30 grudnia 2025
  • środa 31 grudnia 2025
  • czwartek 01 stycznia 2026
  • piątek 02 stycznia 2026